Vergelijking tussen de periode Dec 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
232 | 219 | -5,6% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 1.530 | 1.734 | +13,3% |
Passagiers: | 8.394 | 10.560 | +25,8% |
Vracht/ton: | 5.652 | 4.073 | -27,9% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Dec 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
3.127 | 3.045 | -2,6% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 28.689 | 25.674 | -10,5% |
Passagiers: | 232.651 | 247.669 | +6,5% |
Vracht/ton: | 53.166 | 46.485 | -12,6% |
Commentaar:
2013: MEER PASSAGIERS MAAR MINDER VRACHT
Niet onverwacht eindigde het jaar 2013 met een opmerkelijke verhoging van het totaal aantal vervoerde passagiers. De stijging met + 6,50% mag hoofdzakelijk toegeschreven worden aan de inspanningen van Jetair/Jetairfly, die ca 75% van de passagiers op Oostende voor zijn rekening neemt. Met Djerba als extra bestemming alsook een verhoging van de aangeboden capaciteit realiseerde de groep een positief resultaat van 10% extra boekingen t.o.v. 2012.
Ook Thomas Cook/Neckermann droeg zijn steentje bij door zijn volledig gepubliceerd programma uit te voeren met daarbij nog een 5-tal extra vluchten op Tenerife in de herfst en wintervakantie.
Voor de luchthaven Oostende-Brugge en zijn concessiehouders was het passagiersverkeer in 2013 zeker een opsteker.
Met de vracht was het echter anders gesteld. Uiteraard hadden we al lang de bui zien aankomen, gelet op de dalende trend en het klantenverlies de jongste maanden.
Tot onze grote ergernis zien we reeds jaren, dat het verloop van vrachtklanten steeds maar eenrichtingsverkeer is: klanten verhuizen naar andere luchthavens, maar omgekeerd zien we geen nieuwe gebruikers naar de kustluchthaven komen.
We hebben er in onze maandelijkse commentaren herhaaldelijk op gehamerd, dat de Vlaamse overheid een te defensief beleid voert. De resultaten zijn dan ook navenant.
Tijdens recente parlementaire debatten gaven zowel bevoegd minister Hilde Crevits als parlementsvoorzitter Jan Peumans toe, dat de uitbating van luchthavens geen materie is voor de Vlaamse overheid (lees: dat deze niet bekwaam is om een goed economisch beleid te voeren) resp. dat de Waalse overheid veel betere resultaten boekt dank zij een offensief beleid.
Het is pijnlijk vast te stellen dat de overheid nu pas tot deze conclusies komt, terwijl wij de opeenvolgende regeringen er sedert meer dan tien jaar tot vervelens toe op gewezen hebben.
REPLO vzw hoopt dat binnen zeer korte termijn eindelijk een zeer triestig hoofdstuk in de geschiedenis van Ostend Airport afgesloten wordt. In principe zou het Franse EGIS over enkele weken het roer in handen moeten nemen.
REPLO vzw wil het jaar 2014 met positieve gedachten aanvangen en wenst de nieuwe uitbater alle succes toe om zijn voornemens in de toekomst te verwezenlijken.